MEDIATRAINING

Mediatraining

Word de regisseur van je eigen krachtige boodschap in de media

Word de regisseur van je eigen boodschap

Als woordvoerder ben je het gezicht en de stem van je organisatie. Of je nu CEO, directeur of vakspecialist bent.

Jij bepaalt het beeld: is jouw organisatie geloofwaardig en betrouwbaar, ja of nee?

Met alleen een mooie stem, een gladde babbel en een leuke uitstraling red je het niet. Zodra de camera draait, moet je er staan. Geen gestamel, niet opeens je kernboodschap vergeten zijn en niet overkomen als een robot, maar als mens van vlees en bloed en met empathie.

Niemand wordt als woordvoerder geboren. Je kunt het gelukkig wel worden.

In onze standaard mediatraining van 2 dagdelen (met een tussentijd van zo’n 2 weken) leer je hoe je een krachtige boodschap formuleert en hoe je deze op een heldere wijze in de media verwoordt.

Na het volgen van deze training spreek je vanuit je hart, met passie en betrokkenheid, zonder slachtoffer te worden van een journalist.

Opzet van de mediatraining

Wij maken onze trainingen op maat, op basis van de behoeften, ervaringen en kwaliteiten van de deelnemers. Ze zijn gericht op interviews voor tv, radio, print en online.

De trainingen zijn praktijk gericht. Het credo luidt: oefenen, oefenen, oefenen.

Door middel van geënsceneerde maar realistische interviews leren we je hoe je het beste met de media kan omgaan.

Na afloop beschik je over de volgende vaardigheden:

  • De juiste kernboodschappen te formuleren.
  • Die kort, krachtig en op heldere wijze in de media te verwoorden.
  • Daarbij de regie in eigen hand te houden.
mediatraining interview

Het programma

Gelardeerd met goede en slechte voorbeelden van de tv én met enige theoretische onderbouwing simuleren we zo veel mogelijk interviews.

Mediatraining Sessie 1

‘Geen Stijl’-achtig interview om aan den lijve te ervaren hoe het is om geen controle over een interview te hebben.
Leerdoel: Beseffen dat je een interview altijd moet voorbereiden.
Informatieve vraaggesprekken naar aanleiding van situaties uit de eigen praktijk van de deelnemers.
Leerdoel: Het ontwikkelen van persklare kernboodschappen.
Interviews naar aanleiding van een actuele (crisis)situatie uit de eigen praktijk van de deelnemers.
Leerdoel: In staat zijn om onder druk de regie over het interview te houden.
Een statement van maximaal 15 seconden voor regionale en landelijke media.
Leerdoel: Het kunnen afgeven van een voor alle media geschikte ‘quote’ waarmee journalisten blij zijn en die ze zullen gebruiken.

Mediatraining Sessie 2

Wat heeft sessie 1 opgeleverd?
Leerdoel: herhalen, verdiepen en fijn slijpen.
De talkshow, het uitgebreide tv-, radio- of kranteninterview.
Leerdoel: Niet de vragen van de interviewer leidend laten zijn, maar zelf de regie nemen en vragen gebruiken om te vertellen wat je te vertellen hebt.
De ideale woordvoerder.
Leerdoel: Over de vaardigheden beschikken om in alle gevallen onder alle omstandigheden de regisseur van je eigen boodschap te blijven.

Verloop van de mediatraining

We baseren ons bij de trainingen op eigen casuïstiek van de deelnemers. Door middel van realistische interviews boetseren we de praktijk zo natuurgetrouw mogelijk na.

De interviews worden met een camera opgenomen en we analyseren de resultaten vervolgens met elkaar.

We benoemen daarbij wat er goed is en wat er beter kan en bieden de gelegenheid om dat meteen ook weer te oefenen.

Dit alles in een plezierige en veilige sfeer, waarbij fouten maken mag.

leer presenteren voor de media

Voor wie is deze mediatraining

Onze mediatrainingen zijn voor iedereen die namens zijn of haar organisatie het woord voert. Voor de bestuursvoorzitter, de directeur, de vakspecialist en inderdaad: de woordvoerder.

Wij verzorgen mediatrainingen voor beursgenoteerde ondernemingen tot zorgorganisaties en van het midden- en kleinbedrijf tot overheidsinstellingen.

Kortom: iedereen die professioneel met de media te maken heeft of te maken kan krijgen en zijn of haar vaardigheden daarvoor wil verstevigen.

Denk daarbij aan:

  • Het regie houden over een gesprek met een journalist
  • Het kunnen verwoorden van je boodschap, ook als je ‘overvallen’ wordt
  • Het behouden van je authenticiteit bij interviews
  • Het herkennen van wat een journalist van je wil en daarop kunnen reageren
  • Het bereiken van eenduidigheid in de woordvoering vanuit jouw organisatie

Een bijkomend voordeel van onze mediatrainingen is dat de deelnemers leren hoe ze elkaar het beste kunnen ondersteunen bij optreden in de media.

Voor wie is deze mediatraining

Over mediatrainer Peter van der Maat

Peter van der Maat heeft tientallen jaren ervaring in de journalistiek en de communicatie.

Hij was verslaggever bij het Utrechts Nieuwsblad, het Journaal en Nova, (oorlogs)correspondent bij RTL Nieuws, presentator van RTLZ, hoofdredacteur van Netwerk en hoofd communicatie bij de politie Amsterdam en twee zorgorganisaties.

Hij is de enige mediatrainer in ons land die (sinds 2010) gecertificeerd coach is, die zowel voor de publieke als de commerciële nieuwsvoorziening heeft gewerkt en die woordvoerder/communicatiemanager is geweest. Daardoor weet hij als geen ander hoe journalisten werken en daar pluk je als deelnemer de vruchten van.

Hij is aangesloten bij de Nobco, de Nederlandse Orde van beroepscoaches.

peter van der maat
mediatraining studio

Wat is je investering?

We maken onze trainingen op maat en de kosten zijn afhankelijk van de wensen en behoeften van de klant. Op basis daarvan maken we een vrijblijvende offerte. De meeste trainingen bestaan uit twee sessies van een dagdeel.

Onze klanten krijgen de garantie dat we na een training voor overleg of advies beschikbaar blijven.

De sessies duren overigens van 9:00 tot 13:00 uur of van 13:00 tot 17:00 uur. Zelf hebben wij een voorkeur voor de ochtend omdat iedereen dan fris is.

We hebben een eigen studio in Baambrugge, tussen Amsterdam en Utrecht. In een prachtige rustige omgeving, maar toch goed bereikbaar. Vanaf Amsterdam, Utrecht en Hilversum is het slechts 20 minuten rijden.

Je kunt nu twee dingen doen

Optie 1: Wachten tot de media opeens bij je op de stoep staan.

Dan ben je dus onvoorbereid en dan gaat het goed of het gaat fout.

Als het goed gaat, heb je geluk gehad. Dan heb je of talent of de journalist zag geen reden om het je lastig te maken.

Maar als het fout gaat, dan gaat het meestal echt fout. En mag je blij zijn als jij of je organisatie alleen reputatieschade oploopt.

Peter van der Maat mediatrainer
Optie 2: Je bereidt je voor en voorkomt daarmee dat je door de media wordt verrast.

De beste voorbereiding is een mediatraining. Neem via de mail of de telefoon contact met ons op en we bespreken wat jullie nodig hebben. We zullen er alles aan doen om jou en/of andere woordvoerders van je organisatie maximaal op media-optredens voor te bereiden.

Neem contact op voor een vrijblijvende inventarisatie >>

Veelgestelde vragen van onze klanten:

Waarom zou je een mediatraining volgen ?

Op geen enkele opleiding leer je hoe het is om te worden geïnterviewd. De meeste mensen hebben dan ook geen idee wat hen te doen staat als ze met een journalist te maken krijgen. Dat is geen probleem zo lang de media geen belangstelling voor hen hebben. Maar als dat om welke reden dan ook opeens verandert, staan ze met hun mond vol tanden. Wij leren je om bij interviews goed beslagen ten ijs te komen, zodat je met alle vragen van journalisten weg weet.

Voor wie is een mediatrainingen bedoeld?

Voor iedereen die namens zijn of haar organisatie het woord voert. Dat kan een bestuurder zijn, een CEO of een directeur, een vakspecialist en natuurlijk ook een voorlichter/woordvoerder. Maar pas op! Woordvoeren is een vak. En wij zijn er om je dat vak te leren. Of om, als je al ervaring hebt, je vaardigheden te vergroten. Vervolgens is het net als met andere vaardigheden in het leven: je moet het wel bijhouden. Om die reden komen veel woordvoerders minimaal één keer per jaar bij ons om hun kennis en kunde op te frissen en te verdiepen.

Welke media komen bij de training aan bod?

Dat hangt af van de vraag van de klant. De een wil zich vooral voorbereiden op geschreven interviews, de ander op vraaggesprekken voor televisie of via de telefoon. Wij hebben met alle media ervaring en trainen op alle gebieden: radio, tv, print, nieuwe en social media. In onze eigen studio bootsen we op basis van casuïstiek van onze deelnemers realistische interviews na.

Raak je je authenticiteit niet kwijt door een training?

Wij doen niet aan ‘mannetjesmakerij’, aan je beter voordoen dan je bent. Waar het ons wel om gaat is dat je bij een interview de beste versie van jezelf laat zien. Dus hoe authentieker hoe beter. Het is belangrijk om een mens van vlees en bloed te zijn en niet een robot met een ingestudeerd verhaal.

Kan het alleen in jullie eigen studio?

In onze studio is alles erop ingericht om realistische situaties te kunnen nabootsen. Onze klanten zijn altijd bijzonder onder de indruk van de omgeving en onze ruimte. Ze geven aan dat het plezierig is om de training niet in hun eigen omgeving te doen. Hier kunnen ze zich onderdompelen en op het eigen kantoor zijn er altijd wel zaken die afleiden. Maar geen misverstand: als je de training toch liever in-house laat plaatsvinden, dan kan dat vanzelfsprekend. Dan nemen we de benodigde apparatuur mee naar jullie.

Geven jullie ook Engelstalige trainingen?

Uiteraard en zelfs door een native speaker! De in Nederland wonende voormalige BBC-journalist Paul Anstiss is daarvoor onze man. Hij werkte als verslaggever en presentator voor vooraanstaande radio- en tv-programma’s en heeft veel ervaring als trainer van politici en internationale organisaties.

Wat anderen zeggen over onze mediatraining:

Google Reviews over Woordvoerders Etc Mediatraining

Voorkom dat je slachtoffer wordt van een journalist

Houd in de media de regie over je eigen boodschap.

Google Beoordelingen
5.0
Gebaseerd op 10 beoordelingen
css.php